צעד ראשון למעגל העבודה - קרקס ישראלי

צעד ראשון למעגל העבודה

עמוד זה מיועד לאמנים צעירים בכדי לעזור להבין את הצד המנהלי של כניסה למעגל העבודה. לרוב האמנים הצעירים אין נפח עבודה ורווחים שמאפשרים את ההוצאה הכלכלית של רואה חשבון. מטרת עמוד זה היא לתת הסבר והנחיות שיאפשרו לאומן מתחיל לנהל את חשבונותיו בעצמו. זה לא מסובך, לא להבהל, רק צריך להבין כמה דברים פשוטים:

יש שלושה גורמים שעליכם להיות רשומים בהם, לדווח להם על הכנסותיכם ובמידה והם דורשים זאת לשלם להם תשלומים. מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

1. מס הכנסה:

האופציות האפשריות להיות רשום במס הכנסה הן –  עוסק עצמאי, חברה בע"מ, עמותה ללא מטרות רווח או שכיר. אלו ארבעת האפשרויות להיות גורם שעובד במדינה הזו. מתוך ארבעת אלו אתם עוסק עצמאי (יש מצב שאם תעבדו קבוע באיזה בי"ס או מתנ"ס יציעו להוציא לכם תלוש משכורת כשכיר ואז תצטרכו לאסוף את תלושי המשכורת ולעשות בסוף השנה "תאום מס", אבל רוב הסיכויים שזה לא יקרה ושרק תוציאו קבלות כעוסק עצמאי).

בכדי להיות עוסק עצמאי עליכם ללכת למשרדי מס הכנסה האחראים על אזור מגוריכם ולבקש לפתוח תיק עוסק עצמאי. בזמן פתיחת התיק תבהירו לפקיד שאתם הולכים לעבוד כאומנים ולכן שיתן לכם גם טופס ניכוי מס במקור שכר אומנים. (פרטים לגבי זה רשומים למטה).

לאחר פתיחת התיק תצטרכו לנהל במהלך השנה פנקס ובו תרשמו את כל ההכנסות וההוצאות שלכם (פנקס תקבולים תשלומים) ובסוף כל שנה תדווחו עליהם למס הכנסה (בטופס שנקרא דו"ח שנתי). לפי הדיווח הזה מס הכנסה יודיע לכם כמה עליכם לשלם מס למדינה על הכנסותיכם. זה נעשה על פי "מדרגות מס" קבועות. (זה אומר שעד סכום מסויים לא תשלמו בכלל מס, מסכום זה ועד סכום גבוה יותר תשלמו למדינה 10% מההכנסות ומסכום זה ועד המדרגה הבאה תשלמו 20% וכך הלאה).

ולכן, כשאתם יוצאים מהפגישה במשרדי מס הכנסה (לאחר שפתחתם תיק עוסק עצמאי), עליכם ללכת לחנות כלי כתיבה ולרכוש פנקס תקבולים תשלומים ופנקס קבלות.  מרגע זה ואילך עליכם לעשות שלושה דברים במהלך כל השנה ודבר אחד בסיומה. במהלך השנה עליכם:

1. כשאתם מקבלים תשלום על עבודה להוציא ללקוח קבלה.

2. כשאתם משלמים על כל דבר שקשור לעסק בקשו חשבונית מס ושמרו אותה.

3. רשמו בפנקס תקבולים תשלומים שלכם את כל התקבולים (הכסף שקיבלתם מעבודות והוצאתם עליו קבלה) ואת כל התשלומים (הכסף ששילמתם על דברים שקשורים לעבודות שלכם).

ובסוף כל שנה (ולפני חודש אפריל של השנה הבאה) – עשו סיכום של כלל ההכנסות שלכם וכלל ההוצאות שלכם (על פי מה שמילאתם כל השנה בפנקס תקבולים תשלומים), מלאו את הפרטים האלו בטופס הדו"ח השנתי והגישו למשרדי מס הכנסה אליהם אתם משתייכים (איפה שפתחתם את העוסק עצמאי שלכם).

זהו, זה כל הסיפור עם מס הכנסה.

עכשיו שהבנתם את הרעיון הכללי, להלן פרוט:

1. פנקס קבלות – על כל תשלום שאתם מקבלים תנו ללקוח קבלה ומלאו בה את הפרטים הבאים: השם שלכם, מספר העוסק עצמאי שלכם (זה יהיה מספר הת.ז. שלכם), מספר הקבלה (הקבלה הראשונה שתתנו תהיה קבלה מספר 1 וכך הלאה), תאריך התשלום (התאריך שרשום על הצ'ק שקיבלתם), הסכום שקיבלתם עבור העבודה, וחיתמו על הקבלה. אתם יכוליםללכת לבית דפוס ולהדפיס פנקס קבלות שבו יהיה מודפס למעלה השם שלכם עם מספר העוסק, אבל זה לא מחייב (זאת הוצאה של כמאתיים ש"ח), אפשר פשוט להשתמש בפנקסי קבלות סטנדרטיים שקונים בחנויות כלי כתיבה. פנקסי הקבלות מודפסים כך שמאחורי כל דף בפנקס יש דף פחם (אחד או שניים) שיוצרים העתקים של הקבלה שאתם נותנים. וכך לכל קבלה שאתם נותנים נשאר העתק אצלכם. את פנקס הקבלות עם ההעתקים אתם שומרים ביחד עם הפנקס תקבולים תשלומים.

2. חשבוניות מס/קבלות על הוצאות – בכל תשלום שאתם עושים שקשור לעבודה בקשו בזמן התשלום חשבונית מס/קבלה. את פרטי הקבלות האלו (מספר קבלה, תאריך וסכום) אתם רושמים בפנקס תקבולים תשלומים. לאחר מכן שומרים את הקבלות המקוריות בקלסר ביחד עם הפנקס כדי שתוכלו למצוא אותן במקרה של בדיקה "ניהול ספרים" ע"י רשויות המס. זה אומר שעל כל קבלה, לאחר שרשמתם את פרטיה בפנקס, רשמו בעט את מספר העמוד והשורה שבו היא נמצאת בפנקס, אח"כ תעשו בה חורים עם מחורר ותכניסו אותה לקלסר שבו תשמרו את כל הקבלות. את הקלסר הזה שומרים ביחד עם הפנקס תקבולים תשלומים. הוצאות עסק כוללות: נסיעות (קבלות אוטובוסים, רכבות, מוניות), הוצאות משרדיות (משלוח מכתבים חבילות, קניית ציוד משרדי, דיסקים ומוזיקה להופעות, ספרות מקצועית, רכישת מחשב, סמארטפון וכו'), ציוד להופעות (בדים, תלבושות, מערכת הגברה, ציוד קרקס, אביזרים למופע וארועים, איפור, ציוד לסדנאות שאתם מעבירים וכו'), הוצאות רכב (דלק, ביטוח, רישוי, חניה, כביש 6), הוצאות טלפון ואינטרנט, הכשרה מקצועית (שיעורים שאתם לוקחים הקשורים למקצוע) והוצאות הפקה שונות.

3. פנקס תקבולים תשלומים – בפנקס הזה אתם רושמים כל הכנסה שיש לכם וכל הוצאה שיש לכם. התקבולים הם כל התשלומים שקיבלתם על העבודות שלכם ושהוצאתם עליהם קבלות שלכם. התשלומים הם כל תשלום שעשיתם במסגרת העבודה שלכם ושיש בידכם חשבונית מס/קבלה שמוכיחה תשלום זה. בסוף השנה תסכמו את ההוצאות וההכנסות של כל השנה ולפי סיכום הפנקס הזה תמלאו את טופס הדו"ח השנתי שתקבלו בדואר מרשויות המס. לפי המידע שרשמתם בדו"ח השנתי רשויות המס יקבעו כמה עליכם לשלם מס. מומלץ שתצרו קשר עם אומן וותיק יותר ותסתכלו איך הוא ממלא את הפנקס תקבולים תשלומים שלו בכדי להבין יותר בפרוט מה לרשום איפה.

4. הדו"ח השנתי – הטופס שיש להגיש כל שנה למשרדי מס הכנסה ועל פיו מחושב המס שעליכם לשלם. את הטופס תקבלו בדואר במהלך חודש ינואר. במידה ולא קיבלתם, לכו למשרדי מס הכנסה ובקשו אותו. בכל משרדי מס הכנסה יש במהלך חודש מרץ-אפריל שעות בהן ניתן יעוץ ועזרה למילוי הדו"ח השנתי. לפני שאתם מגיעים ליעוץ, קחו את הפנקס תקבולים תשלומים וסכמו אותו. קחו דף נייר וסכמו: א. כל הסכומים של הקבלות שהוצאתם – זוהי ההכנסה השנתית שלכם (לפני קיזוז הוצאות העסק). ב. את כל הסכומים שרשמתם כהוצאות חלקו לקטגוריות הבאות: נסיעות, הוצאות משרדיות, הוצאות רכב, טלפון ואינטרנט, ציוד מקצועי, הכשרה מקצועית/הוצאות הפקה. סכמו את ההוצאות השנתיות בכל קטגוריה. עם הסיכום הזה, הפנקס תקבולים תשלומים וטופס הדו"ח השנתי לכו למשרדי מס הכנסה לקבל הסבר איך למלא את הדו"ח השנתי.

שלושה דברים נוספים הקשורים למס הכנסה:

1. טופס ניכוי מס במקור שכר אומנים. זה טופס שפוטר את מי שמעסיק אתכם מלנכות לכם מס מהשכר שלכם בזמן התשלום (זאת אומרת להוריד לכם כסף מהמשכורת). כי לאומנים, סופרים ועוד כמה מקצועות לא מנכים מס בזמן התשלום, אנחנו משלמים את המס בעצמנו מאוחר יותר. את הטופס הזה אתם מבקשים מהפקיד במשרדי מס הכנסה ברגע פתיחת התיק שלכם. ואתם שומרים טופס זה אצלכם. עד לפני שנה וחצי הייתה חובה לתת אותו לכל מעסיק לפני תשלום (כדי שלא ינכה לנו מס מהשכר), אבל מ2011 שונו הנהלים והמעסיק יכול לקבל טופס זה ישירות מאתר האינטרנט של מס הכנסה. אבל יש מעסיקים שעדיין לא הפנימו את הנוהל החדש, ולפעמים במקום להתווכח ולהסביר, יותר פשוט לצלם את המסמך ולשלוח להם.

2. הצהרת הון – כל אדם שפותח תיק עצמאי במס הכנסה ממלא הצהרת הון ראשונה ואח"כ ממלא שוב כל כמה שנים על פי דרישות רשויות המס. זה כלי עבור רשויות המס לבחון שלא מועלמות הכנסות. (אם אדם מצהיר שהוא מרוויח משכורת ממוצעת ופתאום אחרי 5 שנים הוא מצהיר בהצהרת הון בעלות על 3 דירות למשל). לכן בהצהרת הון ראשונה אין להחסיר פרטים. כן, זה חדירה לפרטיות. אבל אלו חוקי המדינה בה אנו חיים. את הטופס תקבלו מהפקיד במס הכנסה בזמן פתיחת התיק. בטופס ממלאים את הפרטים על ההון שנמצא ברשותכם לפי הקטגוריות המוגדרות בטופס.

3. פנקס מקדמות – חודש אחרי פתיחת התיק במס הכנסה תקבלו בדואר פנקס שוברים לתשלום מקדמות (לתשלום בדואר). זה אומר שמס הכנסה לא מחכה שתגיעו לסוף השנה, ואז שתדווחו על ההכנסות/הוצאות. הם רוצים מקדמות במהלך השנה. הסכום לתשלום בשנה הראשונה נקבע לפי הערכה שרירותית של פקידי המשרד. בשנים אח"כ הסכום נקבע לפי הדיווח שלכם בדו"ח השנתי. רוב האמנים הצעירים הכנסתם לא מגיעה לסכום שדורש מיסוי ולכן, לאחר שקיבלתם את פנקס שוברי תשלום המקדמות, לכו שוב למשרדי מס הכנסה, תסבירו את המציאות הפיננסית של אומנים מתחילים בתחום הקרקס ומלאו טופס בקשה לדחיית תשלום המקדמות. כך לא תצטרכו לשלם מקדמות ולאחר מכן לקבל אותן בחזרה שנה וחצי אח"כ. בסוף השנה, לאחר שתמלאו את הדו"ח השנתי הראשון ותגישו אותו, מס הכנסה יווכח שאתם מתחת למדרגות המס ולהבא לא יטרידו אתכם יותר בפנקסי תשלום מקדמות (עד ליום שבו תעברו את מדרגת המס הראשונה שזה בימינו (2013) בסביבות ה48,000 ש"ח לשנה הכנסות לאחר קיזוז הוצאות העסק).

מע"מ:

במע"מ יש שני סטטוסים – עוסק פטור ועוסק מורשה.

עוסק מורשה גובה מהלקוחות שלו בכל תשלום על כל עבודה 17% נוספים ומעביר אותם למדינה. במקביל הוא מקבל החזר מהמדינה על כל 17% מס שהוא משלם על ההוצאות שלו. עוסק פטור אינו צריך לעשות זאת.

עוסק פטור לשנת 2016 הוא מי שמחזור העסקאות שלו אינו עובר 99,006 ש"ח לשנה.

לאחר שפתחתם תיק עצמאי במס הכנסה, כנסו למשרדי מע"מ האזוריים שלכם ובקשו לפתוח עוסק פטור. לאחר מילוי הטפסים ופתיחת התיק אצלם, כל מה שידרש מכם הוא בסוף כל שנה לדווח להם על מחזור העסקאות שלכם (הסכום הכולל של כל הקבלות שהוצאתם במהלך השנה). זה נעשה באמצעות שובר שנשלח לכתובתכם (זה מגיע בסביבות ינואר) ובו יש למלא את הסכום הכולל של ההכנסות לשנה זו ולשלוח למשרדי מע"מ. אפשר לעשות זאת גם ישירות באתר מע"מ באינטרנט.

עוסק פטור שמגיע במהלך השנה למצב שבו ההכנסות שלו עוברות את ה99,006 ש"ח (נכון לשנת 2016) נדרש להתחיל לגבות מע"מ על כל הכנסה נוספת. הוא לא נדרש לשלם מע"מ על ה99,006 שכבר הרוויח. במקביל עליו להכנס למשרדי מע"מ לשינוי הסטטטוס שלו ולהסבר על איך להתנהל כעוסק מורשה.

ביטוח לאומי:

זמן מה לאחר פתיחת התיק במס הכנסה ובמע"מ תקבלו פנקס שוברי תשלום לביטוח לאומי. בתור עצמאים ביטוח לאומי יבקש מכם לשלם 10% מההכנסות נטו שלכם (הכנסות פחות הוצאות). תוכלו להכנס למשרדי ביטוח לאומי הקרובים למגוריכם ולברר פרטים, לבקש דחיות/הנחות וכיוצא בזה. תשלומים אלו יש לשלם כל חודש בדואר.

הפירוט שנעשה כאן הוא מידע בסיסי בכדי להבין מה נדרש מאומן צעיר שמתחיל את דרכו בתוך הניירת הרשמית. לגבי עוסק מורשה במע"מ פנו למשרדי מע"מ לקבלת הסבר. לגבי מדרגות מס ופרוט מה יכול להיחשב כהוצאות עסק, ולהנחייה במילוי הדו"ח השנתי, פנו ללשכות מס הכנסה לקבלת הסבר מפורט יותר.

בהצלחה!