מלכות השלג – אורטל שלוש ונועה כהן שבתאי

המופע "מלכת השלג" עולה בימים אלו באוהל הקרקס של קרקס פלורנטין בכפר הירוק. ההוגות והיוצרות אורטל שלוש ונועה כהן שבתאי חושפות בראיון את אחורי הקלעים. מופע תאטרון קרקס ישראלי עצמאי לחלוטין ובלתי תלוי שמניעות ומובילות שתי נשים אדירות ומעוררות השראה.

QOF-5לפני כשנה מצאתי את עצמי יושב בסלון הבית שלי מול שתי בחורות צעירות שחלמו להרים את המחזה "מלכת השלג" כמופע תאטרון-קרקס גדול. הקשבתי להן, לרעיונות, לחלומות, ומהכרות עם שוק ההופעות הקשוח כאן בארץ, תהיתי אם זה באמת יקרה, כי לא היה מאחוריהן איזה תאטרון ממסדי, וגם לא מפיק מיומן וכוחני, וגם לא ספונסר פרטי שבא לו לשפוך מאות אלפי שקלים על הרפתקאה תרבותית אומנותית, ובאמת תהיתי מה יהיה עם החלום הזה שלהן…

בשבת הקרובה ה1.2 בשעה 11:00, עולה "מלכת השלג" – מופע תאטרון קרקס מרהיב, תחת יריעת אוהל הקרקס של "קרקס פלורנטין"

(צמוד לצומת הכפר הירוק). וגם ב15.2 באותו מקום ולאחר מכן עולה ההצגה בהיכלי התרבות של: נהריה, מודיעין, רמת גן, יבנה, אשדוד, נס ציונה, גבעת ברנר, ובאר שבע. עדכונים תמצאו בדף "מלכת השלג" בפייסבוק. נועה ואורטל עשו את זה, וזו רק ההתחלה…

החלטתי לראיין אותן כדי לתת הצצה אל מאחורי הקלעים של הפקת מופע קרקס גדול כאן בארץ וכדי לסקרן אתכם עד כדי כך, שתרימו טלפון ותחייגו 053-3404103 ותשריינו לעצמכם מקומות לשבת הקרובה כדי לצלול ביחד עם הילדים אל מסע תאטרלי קרקסי מרהיב.

נועה, אז מה קורה שם על הבמה בעצם?

נועה: "מלכת השלג היא הצגה תיאטרון קרקס המבוססת על האגדה מאת הנס כריסטיאן אנדרסון . היא מספרת את הסיפור על קאי וגרדה שהם החברים הכי טובים עד הרגע שבו מופיעה מלכת השלג ולוקחת איתה את קאי לארמון השלג הקפוא. גרדה מחליטה לצאת למסע חיפוש אחריו ובדרך היא פוגשת שלל דמויות ויצורים מרתקים."

למה "מלכת השלג" דווקא? מאיפה בא הרעיון?

נועה: "בחרנו במלכת השלג בגלל שהרגשנו שבתוך הסיפור יש מקום לשלב את עולם הקרקס והפנטזיה. התאהבנו בסיפור בגלל שהוא סיפור על מסע, על חברות, על אומץ ונאמנות ואנחנו מאוד מתחברות למסרים האלו."

מאיפה בא הרעיון לשלב תאטרון עם קרקס?

אורטל: "הרעיון קיים אצלנו כבר כמה שנים . אנחנו עובדות ביחד כבר שתיים עשרה שנים ,הופענו ביחד פתחנו מרכזים ללימודי אקרובטיקה אווירית וקייטנות קרקס. הרצון ליצור מופע עצמאי המשלב את העולמות שמהן הגענו ,ריקוד תיאטרון וקרקס התבשל בתוכנו כבר זמן ממושך וסוף סוף קמנו ועשינו."

איפה נפגשתן? מאיפה אתן מכירות? איך נוצר החיבור להרים את ההפקה הזו?

QOF-3אורטל: "טוב אז כנראה שזה הזמן לספר שאנחנו מכנות זו את זו "שולה". אז הכרנו במוביקה – קבוצה שהקימה שי זליג בנס ציונה ושילבה את מיומנות הקרקס עם מוזיקה וריקוד. שם בעצם נחשפנו לעולם הקרקס, עבדנו שם יחד כשנה עד שהקבוצה התפרקה, מאז ועד היום אנחנו צמד "שולה ושולה".

נועה: "אני למדתי משחק בבית צבי ושיחקתי בתיאטרון הקאמרי שמונה שנים, לפני שנתיים למדתי כתיבה ובמהלך הקורס חבר הציע לי לקרא את "מלכת השלג". קראתי ואהבתי, פניתי לשולתי אורטל וגם היא התאהבה. ישבנו חצי שנה והעלינו רעיונות, דעות, המצאנו אלמנטים חדשים וילדנו את הרעיון."

אורטל: "אני למדתי ריקוד בתלמה ילין ורקדתי עם יוצרים שונים ובאופרה הישראלית. בשנים האחרונות התעסקתי בעיקר באקרובטיקה והרצון לשלב בין המחול לאקרובטיקה בער בי. מאז שהתפרקה קבוצת מוביקה מצאנו את עצמנו מחפשות מקומות להתאמן, באורוות סוסים בפארקים על עצים, בכל מקום אפשרי עד שבנינו מתקן לתלייה בבית של שולה (נועה) ושם היינו מתאמנות בתנאים לא פשוטים. והיה רגע שבו ישבנו והחלטנו שזהו, אנחנו יוצאות להרפתקה חדשה."

איך היה לעבוד כצוות יוצר? רבתן הרבה? מה קורה כשיש אי הסכמה?

אורטל: "לעבוד ביחד כצוות יוצר היה מדהים. זכינו להגשים את הרעיונות והפנטזיות שהיו בראש שלנו הרבה שנים. בתקופה שבה היינו רק שתינו, יושבות בחדר וחושבות, מולידות רעיונות, ממציאות – היה כיף והיינו בהרמוניה כמעט מושלמת. כשיצאנו החוצה, התחלנו לעבוד מול שחקנים, ויוצרים נוספים, למדנו שאנחנו יודעות גם לריב. לא הרבה… המון! אבל תמיד הצלחנו להתגבר ולהמשיך הלאה. בחדר החזרות היה לנו ברור שאני אחראית על הכוראוגרפיה ונועה על בימוי השחקנים. שתינו השתתפנו ועזרנו בהכל אבל ידענו שההחלטה הסופית בכל תחום בידי מי שאחראית על אותו התחום."

איך עשיתן את זה תכלס? מה היה התהליך? איך בחרתן את השחקנים?

QOF-4נועה: "התהליך התחיל בכתיבה, משם עברנו לישיבות ממושכות על שילוב הקרקס במחזה, במקביל הכנו תוכנית עסקית והתחלנו ללמוד על תחום ההפקות דרך פגישות מרובות עם כל מי שהסכים לעזור. החלטנו לעלות עם ההצגה בקרקס ריאקשן ושיתפנו פעולה עם רן דגן שמנהל את המקום. כאשר הגענו לליהוק ההצגה הבנו כמה קשה ומאתגר יהיה הליהוק – היינו זקוקות לאקרובטים מוכשרים, חזקים, בעלי מראה ילדותי ויכולת משחק. זה לא פשוט. הראשון שחשבנו עליו היה השחקן/אקרובט המוכשר יניב טפר. יניב נרתם למשימה בשמחה ובהתמסרות שהפתיעה אותנו, עזר לנו בייעוץ טכני ובכל דבר שביקשנו. אחר כך ערכנו אודישנים בקרקס ריאקשן וראינו המון אנשים מוכשרים. אבל היינו זקוקות לשלושה אודישנים כדי לקבל החלטה סופית ולהשלים את הליהוק. בקרקס מצאנו את שירי גלוברזון, שמשחקת את גרדה בהצגה. לא תיארנו לעצמנו שנמצא אקרובטית עד כדי כך מוכשרת בתור שחקנית, שירי התאימה לתפקיד כמו כפפה ליד והיא מובילה את ההצגה בכישרון יופי ואמת. עירית רוהטין ויריב סולומון – צמד אקרובטים מוכשרים שהיו זקוקים לקצת חיזור מצידנו, הצטרפו לשמחתנו גם הם, ושוב גילינו שהם גם ממש שחקנים יצירתיים ומיוחדים. נטע פולק, שהכרנו כלוליינית שעושה נמבר חישוק מדהים התגלתה כשחקנית קומית מחוננת והיא יצרה בהצגה תפקיד – האשה מהארובה – שעושה חשק לבנות רק לו הצגה משל עצמו. התחלנו חזרות כאשר חסר לנו שחקן כי פשוט לא מצאנו ואחרי כחודש לתוך החזרות הגיע אשר בן שלום – בדיוק מה שהיה חסר בהצגה- רקדן מדהים עם רקע באקרובטיקה, אשר השלים את הקאסט והביא כשרון מיוחד ויכולות גופניות מיוחדות."

מה היה לכן הכי מרגש בכל השנה הזו של התעסקות עם ההפקה?

QOF-2אורטל: "הדבר המרגש ביותר בכל השנה היא ההבנה שאין אף אחד שיכול למנוע מאיתנו להגשים את עצמינו, הדרך המדהימה שבה עברנו, במחקר שעשינו. נטרקו לנו דלתות בפנים, אינספור פעמים היו רגעים מייאשים. אם חשבנו שלהרים הצגה צריך רעיון בימוי וכוראוגרפיה, הבנו בדרך הקשה והמאתגרת שיש עוד מליון דברים – הפקה, חוזים, כספים, שיווק… כואב לי הראש רק מלדבר על זה! המחקר שעשינו וכל הלימודים שלנו בשנה האחרונה שווה בדיוק כמו תואר באוניברסיטה. אך לא רק עם תיאוריות אלא עם כלים להמשיך ליצור ולעבוד. אחד הרגעים המרגשים היה כשההצגה עלתה בהיכל התרבות בפעם הראשונה אני זוכרת שכל הקאסט, הצוות טכני, העובדים מאחורי הקלעים, התאורנים, כולם התרגשו ואז כשהקהל מחא כפיים בכל סוף נמבר הייתה תחושה של סיפוק ואושר של עשינו את זה.

מה הסצנה שאתן הכי אוהבות ב"מלכת השלג"?

נועה: "אני מאוד אוהבת את הסצנה שבה גרדה וקרי נשבעים להיות חברים לנצח וכורתים ברית. בעיני הסצנה הזאת היא המנוע לכל המסע שיבוא בהמשך. הסצנות של "מלכת הפרחים" ו"האשה מהארובה" גם מצחיקות אותי נורא!

אורטל: "אני פשוט אוהבת את כל ההצגה."

איך בעצם נראית המציאות של עבודה בהפקה גדולה שכזו? איך מתנהל יום של חזרות? יום של מופע?

QOF-1נועה: "התחלנו חזרות במרץ 2013 וההצגה הראשונה הייתה ביולי. ימי חזרות נמשכו 4-6 שעות וכללו עבודה פיזית ועבודה על סצנות. החזרות היו מאוד מאתגרות, הגענו עם חומרים מוכנים ״מהבית״ אבל גם השארנו מקום לחיפוש ויצירה בחדר החזרות עם הקאסט. אני הופתעתי מאוד מרמת היצירתיות והתעוזה של האקרובטים, עבדנו המון על דיקציה ועל איך מגישים טקסט והיום הקאסט נראה כאילו למדו בבתי ספר למשחק שלוש שנים. כשעבדנו על הנמברים היה חשוב לנו לאתגר, להמציא ולהעז. שמענו כמה פעמים מהקאסט את המילים- אנחנו לא סינים! כרגע אנחנו מגיעים להצגות בהיכלי תרבות עשר שעות לפני כל הצגה. יש לנו הקמה מאתגרת, אותה מנהלים איתמר תורג׳מן ויניב טפר. אורטל ואני תמיד מגיעות מוקדם. סוחבות, מעבירות, תולות, מנקות ובקיצור עושות כל מה שצריך. כשההצגה מתחילה אנחנו תמיד מתרגשות נורא ומתפללות שהכל יעבוד ויצליח, ובינתיים טפו טפו טפו, ההצגות מקבלות תגובות נלהבות וזה כיף ושווה את העבודה הקשה.

מה הכי כיף? מה הכי לא כיף?

נועה: "הכי כיף- מחיאות כפיים בסוף הצגה. הכי לא כיף-השינוי בין הכובע של היוצרות לכובע של המפיקות."

יש לכן איזה משהו כמו מסר או לקח או עצה או סתם משהו שהייתן רוצות להגיד לקהילת הקירקסנים בישראל?

נועה: "לקהילת הקרקסנים… הרגשנו הרבה פעמים שאנשים מתנשאים או לא מכבדים אותנו בגלל שהגענו ״משום מקום״ וחשוב לנו שאנשים ילמדו לפרגן, לתת קרדיט לאחרים ולהיות פשוט יותר חיוביים זה לזה. בכל אופן אנחנו ממליצות לקום ולעשות באומץ, להתייעץ עם מי שכבר עשה ולדעת לשאול. היו רבים וטובים שעזרו לנו בשמחה ואהבה ואת זה אנחנו מאוד מעריכות!"

מתי ואיפה עולה ההצגה בשנה הקרובה?

אורטל: "ההצגות עולות בתקופה הקרובה באוהל קרקס פלורנטין בכפר הירוק בשבתות של ה1.2 וה15.2 בשעה 11:00. אחר כך אנחנו ממשיכים להיכלי תרבות ב: נהריה, מודיעין, רמת גן, יבנה, אשדוד, נס ציונה, גבעת ברנר, ובאר שבע. להופעות הקרובות בקרקס פלורנטין אפשר להיכנס לדף ״מלכת השלג״ בפייסבוק ולהתעדכן. ולכרטיסים להתקשר לדורין 053-3404103

נועה: "גם התבשרנו לאחרונה שההצגה עברה אישור של "תרבות לישראל" מה שאומר שהצגות במקומות שמוגדרים פריפריה יקבלו סבסוד, כך שאם יש בקהל הקורא את הכתבה הזו אנשים מהפריפריה שמעניין אותם להזמין את ההצגה, שיצרו איתנו קשר."

מה התוכניות שלכן לשנה הקרובה? רעיונות להפקת המשך?

אורטל: "עכשיו נשאר רק לרוץ קדימה"

 

לפניות לגבי ההופעות הקרובות והעתידיות של "מלכת השלג" צרו קשר עם לדורין 053-3404103

 

סגור לתגובות.